written by נכתב ע"י אופיר שץ | FutureValue


בבואנו לשאול למה לבחור בקרן פנסיה, עומדות בפנינו 2 אופציות:

1) למה קרן פנסיה ביחס למוצרים חלופיים בשוק.
2) למה קרן פנסיה בכלל.
ע"מ להמחיש טוב יותר את גובה ההשפעה על הכספים היום ובעתיד, ריכזנו כאן מספר נקודות עיקריות בכל אחד מהמוצרים והצגת תרומתם להגדלת או הקטנת החיסכון.

אני משוכנע כי, כל אלה יעזרו להמחיש טוב יותר. לדוגמא: כיסוי ביטוחי-הופעתו/הוספתו של כיסוי ביטוחי תקטין את החסכון מהסיבה כי נרכשים הכיסויים מכספי החיסכון ובכך מקטינים אותו במידה מסויימת.
במאמר זה אתמקד באופציה מס' 2. בנוסף אני מזמין אתכם לקרוא מאמר נפרד ומורחב המתרכז באופציה 1.

בסופו של יום, מיקסום והגדלת הרווחים בקרן, משפיעים ומשפרים את זכויות העמיתים בקרן באופן ישיר.

 

למה קרן פנסיה

כיסויים ביטוחיים

סטטוס משפחתי הוא קריטריון מספיק מוצדק ע"מ לתכנן כיסוי ביטוחי הולם כהגנה עבור משפחת העמית בקרן. ידוע כי, כיסויים אלו גוררים אחריהם הוצאה כספית אשר בסופו של דבר נלקחת מכספי החסכון מה שמביא להקטנת החסכון. מטרת העמית היא לתכנן כיסוי נכון אך בעלות מינימלית.

אחד היתרונות הבולטים בקרן הפנסיה מתוכניות אחרות, הוא בנושא הביטוחי לאור ההבדל כי נושא הסיכונים הביטוחיים מוטל על עמיתי הקרן ולא על קרן הפנסיה בשל קיום ביטוח הדדי, מה שמעניק יתרון בעלויות הכספיות הנמוכות יחסית עבור כיסויים ביטוחיים שהעמית משלם עבור מרכיבי ההגנה כפי שציינו קודם לכן. נזכיר בקצרה כי בקרן עומדת לבחירתו 2 מרכיבי הגנה: הגנה למשפחה (פנסיית שארים) והגנה מפני ירידה ברמת ההשתכרות החודשית (פנסיית נכות).
כאשר אני מציין נמוכה יחסית כוונתי היא, ביחס למוצרים דומים בשוק הפנסיוני כדוגמא ביטוח מנהלים או מוצרי ביטוח הנמכרים בנפרד (ריסק-ביטוח מקרה מוות וכיסוי ביטוחי במקרה של אובדן כושר עבודה).

תשואות

לנושא התשואות השפעה רבה וישירה על כספי החוסכים בעיקר כשמדובר בסכומי כסף לא מבוטלים ובעיקר כשמדובר בחסכון לטווח הארוך. הציבור הרחב מודע לעובדה כי זהו מרכיב חשוב ומשפיע אבל כמה בטווח הארוך משפיע, את זה אמחיש בדוגמא פשוטה בהמשך אך רגע לפני, מספר שינויים שהתפתחו בשנים עברו.
קרנות פנסיה, חדשות מקיפות וותיקות כאחת, מחויבות להשקיע את כספי העמיתים המופקדים בהן על-פי כללי ההשקעה שנקבעו בתקנה 41כ לתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ״ד-1964.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם

 

קיים שוני בכללי ההשקעה שנקבעו לקרנות הפנסיה החדשות בהשוואה לקרנות הפנסיה הוותיקות משנת 1996 לפחות, קרנות פנסיה חדשות זכאיות לאג"ח מיועדות בריבית של 4.8% לשנה (5.05% אפקטיבית) ומחויבות להשקיע כ-70% מהצבירה נטו ואילו קרנות הפנסיה הותיקות זכאיות לאג"ח מיועדות בריבית אפקטיבית שנתית של 5.57% בגין 93% מנכסי הקרן המשעורכים, לפחות.

ביום 01/01/04 נכנסו לתוקפן תקנות חדשות לקרנות הפנסיה החדשות וביום 01/09/03, בנוגע לקרנות הוותיקות המורות כי: תבוטל הנפקת איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה הוותיקות הגירעוניות שמונה להן מנהל מיוחד וכן תבוטל הנפקת איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה החדשות. אך, בנוגע לכללי ההשקעה החדשים, הוחלט להמשיך ולהנפיק איגרות חוב מיועדות מבטיחות תשואה שנתית אפקטיבית בשיעור %4.8 (5.05% אפקטיבית) לכל קרנות הפנסיה, וזאת בשיעור של 30% מהנכסים בקרן מה שמסביר כי קרנות הפנסיה חדשות והותיקות מחויבות להשקיע כ-30% מהצבירה נטו של הכספים בהשקעות חופשיות בשוק ההון הישראלי.
בנוגע לרוב נכסי קרנות הפנסיה הוותיקות (%93) נקבע הרכב השקעות שמרני שעיקרו איגרות חוב מיועדות (%30) ואיגרות חוב סחירות של מדינת ישראל (%50) ותעודות חוב מדורגות בדירוג גבוה (איגרות חוב, הלוואות ופיקדונות בבנקים). יתרת הנכסים של הקרנות הוותיקות (%7) מושקעים כמו כללי ההשקעה החלים על קופות גמל.

הירידה לשיעור של 30% תיעשה בהדרגה במשך כמה שנים, וזאת כדי שקרנות הפנסיה לא יחויבו למכור איגרות חוב שבידיהן לפני מועד פירעונן. המעבר הממושך לכללים החדשים יאפשר לקרנות להיכנס בהדרגתיות ובזהירות להשקעות בשוק החופשי שאינן השקעות באיגרות חוב מיועדות.

ההחלטה על החלת שיעור השקעה אחיד באיגרות חוב מיועדות לכל קרנות הפנסיה, ותיקות וחדשות כאחד, נקבעה על פי עקרון השוויון.

כרקע כללי, קרנות הפנסיה ב-10 השנים האחרונות השיגו תשואה נומינלית שנתית ממוצעת של כ- 7.07%.
לכאורה תשואה מובטחת של 4.86% על 30% מהכספים נראית כחסרת ערך (שלכאורה נמוכה ממה שיודעות הקרנות לעשות) אך, נתון זה מקנה ביטחון לחוסכים בימים של שפל כמו שידע שוק ההון בעבר.

exampleדוגמא
הדוגמא מתייחסת ל- 30% מהכספים
שכר: 10,000 ש"ח
גיל החוסך: 35
סטטוס: רווק
מסלול: עתיר חסכון
גיל הפרישה: 67
שיעורי ההפרשה: 18.33%
ללא דמי ניהול ללא הבטחת תשואה 4.86% (תשואת השוק: 0%)- 202,720 ש"ח
עם הבטחת תשואה 4.86% – 481,726 ש"חמה שניתן להסיק מהדוגמא הוא שאם במשך 32 שנים התשואה תיהיה 0 (מה שלא סביר שיקרה), המדינה נותנת לחוסך בטחון השווה לאורך השנים 279,005 ₪ = 202,720 – 481,726 (כ-1,416 ש"ח פנסיה חודשית).
תשואה זו, כתוצאה מהשקעת 30% מכספי הקרן באיגרות חוב מיועדות מבטיחות תשואה שנתית, בהחלט מעניקה יציבות וביטחון עבור החוסכים בקרנות הפנסיה
לא ברור? יש לכם שאלות? אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לענות

עלויות ישירות – דמי ניהול

ביום 19/4/04 פרסם הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון הוראות ניהול ודיווח מעודכנות לקרנות פנסיה חדשות.

תוכניות הפנסיה החדשות אשר החלו מ-1/4/2005, הסדירו את מבנה גביית דמי הניהול בקרנות הפנסיה החדשות. על פי המבנה החדש, יכולות החברות המנהלות של קרנות פנסיה חדשות לגבות דמי ניהול מנכסי הקרן (מהצבירה) בשיעור שנתי של עד 0.5% ויהיו רשאיות לגבות עד 6% מהתשלומים המופקדים בקרן (מהפרמיה החודשית ) במקום 8% מה שהיה נהוג עד אותם ימים.

ע"מ להמחיש שורות אלו לפניכם דוגמא קצרה:

exampleדוגמא
שכר: 10,000 ש"ח
שיעורי הפרשה (פיצויים + תגמולים): 18.33%
פרמיה חודשית: 1,833 ש"חעלות מגביית דמי ניהול מפרמיה כל חודש: 1,833X 6% = ₪ 109.98
צבירת כספים בתום השנה הראשונה: 1,833X 12) (109.98 X 12) = ₪ 20,676.24)עלות מגביית דמי ניהול מצבירה כל שנה: 20,676.24X 0.5% = ₪ 103.38
יש לציין כי, העלות מגביית דמי הניהול מפרמיה לא תשתנה ואף תשאר קבועה כל עוד השכר או/ו שיעורי ההפרשות לא ישתנו. אך מנגד העלות מגביית דמי הניהול מצבירה, גדלה משנה לשנה בעקבות התווספותם של כספי חסכון נוספים לקופת הקרן. בין השורות ניתן להסיק כי, יש לייחס חשיבות רבה לשיעור דמי ניהול אלו. ע"מ לבחון את הדברים מקרוב, ניתן לעשות זאת בעזרת בעל מקצוע אובייקטיבי.
האפשרות לגבות דמי ניהול גם מהנכסים (מצבירה), כנהוג בקופות גמל ובביטוחי מנהלים, היא צעד מתחייב מהקטנת שיעור האחזקה באיגרות חוב מיועדות ומהפניית מקורות גדולים יותר לשוק ההון
לא ברור? יש לכם שאלות? אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לענות

ניתן להעיד כי, שיעורי דמי ניהול אלו נמוכים ביחס לשיעורי דמי ניהול שגובים מוצרים פנסיוניים חלופיים הקיימים בשוק. עוד ניתן להוסיף כי, מרבית העמיתים משוייכים לקרנות הפנסיה דרך מעסיקיהם מה שמהווה יתרון גדול בשיעור דמי ניהול נמוכים יותר בשל אפקט הגודל. יחד עם זאת, עדיין מומלץ לבחון את נושא העלויות בצורה פרטנית בעזרת בעל מקצוע אובייקטיבי בבחירת מוצרים אחרים. גם לאחר בחינה נוספת, קיים סיכוי גבוה מאוד ליתרון במרכיב העלויות. אל נשכח כי מרכיב זה משפיע באופן ישיר על גובה החיסכון שנצבר בקרן.
מאמר נוסף שיכול לעניין אותך "מה עדיף קרן פנסיה או ביטוח מנהלים "?

 

התאמה אישית

התאמה אישית היא אחד היתרונות הבולטים של קרן הפנסיה. כפי שכבר הוזכר כאן, קרן הפנסיה באה לענות על 3 מצבים: הגנה למשפחה, הבטחת הכנסה בשל נכות כתוצאה מנזק פיזי המונע המשך תעסוקה והשתכרות ומתן קצבה חודשית בעת יציאה ממעגל העבודה בגיל פרישה. בבוא העמית להצטרף לתוכנית פנסיונית בכלל ולקרן פנסיה בפרט, נדרש העמית להתאים את המוצר בהתאם למצבו המשפחתי. התאמת גובה ההגנות הביטוחיות דורשת ידע מעבר לממוצע ולכן, תלוי העמית בבעל מקצוע מתאים.
קרן הפנסיה, כמוצר פנסיוני המורכב בניהולו, מציעה מספר מסלולי ביטוח אשר בהחלט מקלים על בחירתו העצמאית של העמית ביחס לביטוח מנהלים לדוגמא המורכב יותר. מסלולים אלה באים לתת מענה והגנה ממוקדים יותר עבור משפחת העמית והעמית עצמו אך מצד שני קיים קושי בהצגת ההשלכות על החיסכון עקב עלויות שונות שגובה כל מסלול. בהחלט ניתן לקבל נתונים מדוייקים ובחינת המסלול המתאים מול התועלת הביטוחית והעתידית ע"י בעל מקצוע אובייקטיבי וכלים טכנולוגיים מתקדמים.

התאמת מסלול ביטוחי לדוגמא בהתאם לסטטוס משפחתי:

סטטוס: רווק

מסלול מתאים: נכות מוגדל / מבוטח בודד

מסלול זה מקטין משמעותית את ההגנה למשפחה (מה שלא נדרש בשלב זה) ומשלים במידת הצורך את כיסוי ההגנה במקרה של נכות ומנתב את העלויות שנחסכו לחסכון המצטבר, מה שתורם להגדלת הקצבה העתידית בגיל הפרישה.

התאמת מסלול בקרן חשובה לא פחות מכל מרכיב אחר אשר תורם להגדלת החיסכון. הימצאות במסלול לא מתאים, גורר אחריו עלויות מיותרות שלעיתים אין העמיתים מודעים להן.

פגישה והיוועצות תקופתית בהחלט יכולים להועיל ועדיף מאוחר מאשר בכלל לא. אל תאמר מחר שמא לא… אל תשכח כי כספך הוא ומטרתו לשרתך ביום בו תתקשה לקיים את עצמך בכוחות עצמך!
זכור, התאמה אישית נכונה, תקטין

שיעור ההפרשות

שיעור ההפרשות הוא חלק חשוב לא פחות בתרומה להגדלת החסכון בקרן הפנסיה. אך, בחלק זה באים אנו להציג מדוע והיכן מצוי היתרון בקרן הפנסיה.
שיעור ההפרשות לקרן הפנסיה תלוי לפחות ב-2 גורמים: האחד הוא, הגבלה הקיימת בקרן הפנסיה להפקדות שהן נגזרת של שיעור ההפרשות, ושני הוא האם העובד חתום על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין בו העובד נהנה מתוספת הפרשות לתגמולים מצד המעסיק.
כמובן שניתנת לעובד האפשרות לנצל את מלוא ההטבה בתוספת הפרשה אך זהו גורם נכון גם לתוכנית פנסיונית אחרת.
כאשר אנו מדברים על הצטרפות לקרן פנסיה אנו מדברים על קרן פנסיה חדשה (נכון ל 2012). (על חלק של המשך חברות בקרנות ותיקות, האם נכון ובאיזה תנאים, זאת ניתן לבחון מקרוב ע"י איש מקצוע מקצועי ואובייקטיבי).
כאשר דנים בנושא הצטרפות לקרן חדשה, קיימת הגבלת הפקדה הן מצד המעסיק והן מצד העובד, של עד 20.5% (אחוז פיצויים ותגמולים-עובד ומעסיק) מפעמיים השכר הממוצע במשק (3,533.79 ₪ נכון ל-2012). זו אומנם הגבלה אך עדיין קיימת בה הטבה לעובד כפי שהוזכר בסעיף "תשואות". בשל העובדה כי הנפיקה המדינה במיוחד איגרות חוב מיועדות בריבית של 4.86% (הבטחת תשואה) על 30% מנכסיהן עבור קרנות הפנסיה, הגבילה המדינה את גובה ההפקדות החודשיות. הגבלה זו משולה לסופרמרקט אשר מטרתו לעודד את הצרכן לרכוש עגבניות במחיר זול מאוד בשל יצירת תחרות מול הרשתות שיווק המתחרות אך מצד שני, אותו בעל עסק מגביל את כמות הק"ג פר קונה. מכיוון שמטרת המוכר להפיץ מבצע זה למספר גדול של קונים, בו זמנית הוא מציב הגבלה אשר תאפשר למספר גדול של לקוחות להחשף ולהגיע אליו ולא למתחרים.

גורם שני הוא הצטרפות העובד לסעיף 14 בו הוא חתום מול המעסיק. על סעיף 14 ניתן לקרוא בהרחבה אך כאן אציין את יתרון ההצטרפות לקרן הפנסיה כאשר קיים הסכם זה בין העובד למעסיק.
סעיף 14 מציין עובדה כי על המעסיק להפריש הרכב הפרשות שונה מהרגיל אשר מגדיל את גובה ההפרשות מצידו ב-1% אחד נוסף (סה"כ 6%). אחוז זה מנותב ברובו לחסכון וחלק ממנו לשם כיסוי עלות א.כ.ע. לרוב כאשר בוחנים השגת הטבה זו מצד המעסיק על-פני תוכנית מנהלים אשר גובה ההפרשות נמוך (5%), נמצא כי קיים לרוב יתרון גם שחלק מהאחוז הנוסף מנותב לכיסוי א.כ.ע אשר זול לרוב (נכון ל 2012) נמוך מ-1% מה שמסביר כי, המעסיק יפריש 1% לא.כ.ע בביטוח מנהלים אשר לא מנותב לחיסכון כלל. מה שניתן להסיק, כאשר אחוז זה מנותב לקרן פנסיה, לרוב (וזאת ניתן לבדוק בצורה פרטנית) כיסוי הא.כ.ע יהיה נמוך מ-1% והיתרה תיזקף לטובת החסכון.

חיתום/תקופת אכשרה

כאשר אנחנו מדברים על חיתום כוונתנו למרכיב הביטוחי הכלול בקרן הפנסיה.
בהצטרף העמית לקרן פנסיה, נחתם הסכם בין המבוטח לקרן הפנסיה, לפיו יהיה מוגן העמית מפני פגיעה בירידה ביכולת השתכרותו או קיצוני יותר, מקרה מוות כתוצאה מפגיעה פיזית. במקרים אלו, חברת הביטוח/קרן הפנסיה תיהיה מחוייבת לשלם למשפחת העמית או לעמית פיצוי בהתאם לכיסוי הביטוחי הנבחר ובכך תקיים את התחייבותה בהסכם כלפי העמית. כל עת שהמבוטח, מצידו משלם עבור הכיסוי הביטוחי פרמיה חד-פעמית או חודשית, יהיה העמית מבוטח ובכל רגע קרן הפנסיה מחוייבת לקחת על עצמה את הסיכון.

נושא הסיכון הוא הבסיס עליו מושתתת פעילותה של חברות הביטוח.
כאשר אנו חוזרים לנושא החיתום, על מנת שקרן הפנסיה תסכים לקחת את הסיכון, סביר להניח כי תרצה לדעת מה מצבו הבריאותי של העמית טרם הצטרפותו לקרן ע"מ לאמוד את גובה הסיכון מולו היא ניצבת.

כאשר עמית בטרם הצטרפותו מגיע ומצהיר על בעיה רפואית קיימת אשר יכולה להגדיל את הסיכון על קרן הפנסיה, זכותה של הקרן לבצע מספר בדיקות ולאמוד את גובה הסיכון. ביצוע בדיקות אלה טרם הצטרף העמית לקרן, נקרא תהליך חיתום. בו ממפים את מצבו של העמית מול ההחלטה האם לקבלו לביטוח.

יכולים להתקיים מספר מצבים:

לדחות ולא להסכים לקבל את העמית לביטוח כלל.

לקבלו לביטוח ובעבור הסיכון העודף לגבות תעריף נוסף.

לאפשר הצטרפות העמית לביטוח אך יצטרך לעבור תקופה מסויימת אשר החברה המבטחת תוכל לבחון את המצב הבריאותי ובו זמנית לא לקחת עדיין אחריות על העמית בתשלום פיצוי בעת קרות אירוע הקשור לאותה בעיה בריאותית קיימת. תקופה זו נקראת תקופת אכשרה.

שלושת המצבים שהזכרתי נפוצים מאוד כאשר העמית מבקש להצטרף לתוכנית ביטוח בביטוח מנהלים או תוכנית ביטוחית פרטית.

כשאר אנו באים לציין יתרון לטובת קרן הפנסיה, אנו מציינים כי סעיף מצב 3 הוא המצב הקיים בקרן פנסיה. ייתכן כי עמית יהיה מעוניין להצטרף לביטוח חיים וידחה ע"י חברת הביטוח בשל מחלה קיימת אך בקרן הפנסיה יקבלו אותו אך בתנאי שיעבור תקופת אכשרה של 5 שנים.

מה משמעות ה-5 שנים?
אם בתוך ה-5 שנים, יתבע העמית את הקרן כתוצאה ממקרה נכות או משפחת העמית כתוצאה של מקרה מוות, כתוצאה ממחלה שהצהיר עליה (שמקורה טרם הצטרפותו לקרן) ביום הצטרפותו לקרן, תיהיה מנועה קרן הפנסיה מתשלום סכום הביטוח. אם קרה אירוע ביטוחי בטרם השלים העמית תקופת אכשרה של 5 שנים, הקרן תשלם לשאירים/יורשים חוקיים את פדיון הכספים שנצטברו בקרן.
נקודה נוספת חשובה שברצוני לציין היא התנהגות הקרן כאשר העמית כבר חבר בה אך ביצע שינוי למסלול ביטוח חדש אשר הסיכון בו גבוה מקודמו. במקרה של שינוי מסלול בו שיעור הכיסוי הביטוחי/הסיכון על הקרן גבוה יותר או גדלה משמעותית הכנסתו הקובעת אשר מגדילה את הסיכון על הקרן, נדרשת תקופת אכשרה חדשה בגין ההפרש בגידול, ע"פ תקנון קרן הפנסיה.

exampleדוגמא
אם המסלול הביטוחי הישן כיסה 75% מהשכר הישן וכעת שכרו גדל, תדרש תקופת אכשרה לגבי גובה הפיצוי על הפרשי השכר.
שכר ישן: 10,000 ₪
שכר חדש: 15,000 ₪.
אם ארעה תאונה או פגיעה פיזית בעמית בתוך 5 שנים, לא יהיה מכוסה העמית בפיצוי של 75% משכר 5,000 ₪ (15,000-10,000) וכל זאת לגבי פגיעה פיזית כתוצאה ממחלה קיימת שהצהיר עליה העמית טרם הצטרפו לקרן. במידה והצטרף העמית לקרן כשמצבו הבריאותו תקין לחלוטין, לא תחול תקופת אכשרה וסעיף זה לא יהיה רלוונטי.
מה שניתן להסיק, כאשר עמיתים נתקלים בבעיה של חיתום, יוכלו עמיתים אלו למצוא פתרון בקרן פנסיה בו הסיכון חל על כלל עמיתי הקרן. אז למה בעצם בכל זאת לוקחת קרן הפנסיה את הסיכון? כל זאת ניתן להמשיך לקרוא בחלק " ביטוח הדדי".
לא ברור? יש לכם שאלות? אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לענות

 

ביטוח הדדי

תוכנית זו שונה מתוכניות אחרות בנושא הביטוחי לאור ההבדל כי נושא הסיכונים הביטוחיים מוטלת על עמיתי הקרן ולא על קרן הפנסיה מה שמעניק יתרון בעלויות נמוכות עבור כיסויים ביטוחיים אך אלו מנגד חשופים לשינויים בזכויותיהם של העמיתים בקרות אירוע ביטוחי לעמיתים עצמם . לדוגמא אירוע טרור ובו מעורבים 10 עובדים אשר מבוטחים באותה הקרן פנסיה. קרן הפנסיה חובתה לשלם פיצוי חודשי לנשות המבוטחים וזאת גורמת להוצאת כספים רבים, מה שגורם להקטנת כמות הכספים שהיו אמורים לשרת את העמיתים בגיל מאוחר יותר. מצב זה גורם להפסדים בקרן ודורש פעולות איזון על מנת לאזן הפסד זה לאורך השנים הבאות, ולהבטיח יכולת תשלומי פנסיה סדירים לעמיתים שנמצאים בקרן.
ביטוח הדדי בפועל – דמי הביטוח שנגבים בקרן הפנסיה בחודש מסוים מחושבים כך שיספיקו לכל התשלומים שיידרשו בשל מקרי הביטוח שצפויים לקרות באותו החודש. במידה ומספר מקרי הביטוח בחודש מסוים ישתווה למספר מקרי הביטוח הצפויים, הקרן תהיה מאוזנת. במידה ובחודש מסוים מקרי הביטוח יקטנו, זה יביא לייווצרות עודף ואילו אם בחודש מסוים יגדלו מקרי ביטוח מהצפוי ייווצר גירעון.

בשל כך פועל מנגנון איזון אקטוארי. הוא מנגנון הנועד להבטיח כי עודפים או גירעונות שנוצרו בקרן, עקב סטייה ממספר מקרי הביטוח שנצפו, לא ייצברו לאורך זמן. בנוסף, מנגנון זה תפקידו להחזיר את העודפים או הגירעונות שנצברו בקרן בחזרה למבוטחים בקרן. יש לציין כי מידי חודש, מתווספים במידה והכספים בקרן נפגעים או משיגים הצלחה, אלו יזקפו לטובת כלל העמיתים בצורה שווה ואף ישפיעו על גובה קבלת הפנסיה בצורה זהה בין כלל העמיתים.
יתרון גדול וברור ניתן לראות בעלויות הכיסויים הביטוחיים הנמוכים משמעותית בהשוואה לכיסוי ביטוח ברכישה פרטית בחברת ביטוח בעקבות קיום ביטוח הדדי. מצד שני, ניתן להבין בין השורות כי ישנו גם חסרון בלקיחת הסיכונים. ניהול נכון וניהול מנגנון אקטוארי נכון אשר בוחן בין היתר את הצטרפותם של העמיתים, יכול בהחלט ליצור כאן יתרון גבוה ביחס למוצרים פנסיוניים ביטוחיים אחרים המצויים בשוק.

בטרם הצטרפותכם לקרן פנסיה, ניתן לבחון נקודה חשובה זו.

קראו עוד בהרחבה

למאמר המלא - מדדים להשוואה בין קרנות הפנסיה

כיצד לבחור קרן פנסיה? מהם הפרמטרים?
קראו עוד בהרחבה